سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دکوراسیون مبلمان و سرویس خواب منزل

نظر

خرید وسایل خانه یکی از چالش بر انگیز ترین کارها به حساب می‌آید. برای این کار باید موارد زیادی را مورد توجه قرار داد. از هماهنگی کلی وسیله خریده شده با دیگر وسایل خانه، تا کیفیت و جنس انتخاب شده همگی از المان های مهم در انتخاب یک وسیله هستند. اما بسیاری از وسایل مانند: میز ناهار خوری، مبلمان، سرویس خواب و غیره در کنار کلاف های اصلی چوب استفاده شده دارای روکش هایی زیبا و مستحکمی هم هستند.

 این روکش ها امروزه انواع گوناگونی داشته و هر کدام برای مکان و وسایلی مشخص مناسب هستند. یکی از این روکش ها را می‌توان ملامینه معرفی کرد. این روکش ملامینه که از محبوب ترین و البته کاربردی ترین روکش‌ها به شمار می‌رود، امروزه در انواع صنایع چوبی کاربردی بسیار زیاد داشته و از اولین گزینه ها برای تکمیل وسایلی چون:

  • میز ناهار خوری
  • میز های اداری
  • کمدهای مختلف
  • سرویس خواب
  • کابینت های آشپزخانه

و دیگر وسایل چوبی یا غیره به حساب می‌آید.

 

روکش ملامینه:

بسیاری از افراد تصور می‌کنند روکش ملامینه نوعی ورق است و کاربردهای محدودی دارد، اما این تصوری اشتباه در مورد این متریال خاص است. ملامینه در حقیقت نوعی روکش مصنوعی و کاغذی است که بخش پشتی آن به طور کامل به چسبی خاص به نام ( چسب ملامینه فرم الدئید (MF)) آغشته شده و در نهایت بر روی سطح مورد نظر نصب می‌شود.

از این ملامینه برای پوشاندن سطح های مختلفی استفاده می‌شود از جمله این سطوح می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد.

  • نئوپان
  • ام دی اف
  • غیره

یکی از نکات مهم در مورد این روکش شکل نصب آن‌ است که موجب استحکام و کیفیت بالای آن می‌شود. روکش های ملامینه به وسیل? حرارت های مخصوص و پرس نصب می‌شود. در این بخش لازم به ذکر است که این روکش ها از عنصر مورد استفاده دیگری هم بهره می‌برند که به نام لترون معروف است.

لترون چیست؟

لترون به خودی خود نام متریال خاصی نیست بلکه اسم اولین کارخانه تولید کننده ورق های کاغذی برای روکش های چوبی است. اما به دلیل پیشرو بودن این کارخانه در این صنعت اسم تخصصی ورقه (ملامینه) لترون گفته می‌شود.

ملامینه از چه چیزی ساخته شده است؟

 به طور کلی ملامینه روکشی کاغذی بوده و در زیر ساخت خود از ورق های خام ام دی اف یا نئوپان استفاده می‌کند.

روند کار در ساخت ملامینه به شکل زیر است.

1-   ابتدا ورق خام نئوپان یا ام دی اف را انتخاب می‌کنند.

2-   در مرحل? دوم ورق های خام به وسیله (لترون یا ملامینه) پوشیده شده و آماد? استفاده می‌شوند.

  • نکته: در این بخش لازم به ذکر است که روکش های ملامینه با مغزی (ام دی اف) از کیفیت و وزن بالاتری نسبت به روکش هایی با مغزی نئوپان برخوردار هستند.

روش نصب روکش های ملامینه یا (LPM 13 )

برای آن که بتوانیم سطح (MDF) مورد نیاز را با روکش های ملامینه بپوشانیم باید مرحله های زیر را به ترتیب انجام دهیم.

  • سطح تخته باید با سنباده (021-001 Grit) کاملا صاف و مسطح شود.
  • بعد از سمباده زدن باید به دقت سطح سنباده زده شده را بررسی کرد تا از مسطح بودن و یک دست بودن سطح تخته اطمینان حاصل کرد.
  • در مرحل? بعدی زمان آن رسیده تا هر دو سمت چوب ام دی اف ما به وسیل? گرمایش و البته فشار پرس بر روی سطح مورد (روکش ملامینه) نظر نصب شود.

مشخصات تخصصی روکش ملامینه

جدول مشخصات  پرس و نصب روکش ملامینه:

دمای پرس c 200-160

فشار پرس 2 KN/m 250. 200

زمان 60. 40 ثانیه

درصد رطوبت MDF 9-6%

 

این جدول به خوبی نشان می‌دهد که برای ملامینه کردن یک چوب ام دی اف چه میزانی از فشار، زمان و البته دما نیاز است. بعد از انجام مراحل گفته شده و تحت فشار قرار دادن ورق مورد نظر، زمان آن فرا می‌رسد که تخته ملامینه شده را بر روی سطح صاف و بدون نا همواری قرار دهند تا به دمایی مناسب برسد.

 این دما به طور معمول زیر (50 c) سیلیسیوس در نظر گرفته می‌شود. یکی از مهم ترین عواملی که باعث می‌شود روکش های ملامینه کاربردهای بسیار زیادی داشته باشند، سر سخت بودن و استحکام آن ها در برابر عوامل خارجی است.

میزان ضخامت روکش های ملامینه:

میزان ضخامت روکش‌های ملامینه موضوع مهم دیگری که در این بخش می‌خواهیم به آن بپردازیم. که به طور کلی روکش های ملامینه از کم ضخامت ترین روکش ها به شمار می‌روند. ضخامت تقریبی ملامینه عددی میان 35/0 – 25/0 است. نا گفته نماند که متریال اصلی ملامینه حدود نیمی از این ضخامت بوده و نیم دیگر آن را چسب مخصوص این کار به خود اختصاص داده است.

البته نوع جدیدی از ملامینه ها هم وجود دارند که به شکل رول بوده و این دسته ملامینه ها از ضخامت کمتری نسبت به موردی که بررسی کردیم برخودارند.  

قیمت محصولات با روکش ملامینه:

در کنار دوام، کارایی و کیفیت، به بی شک قیمت هم به عنوان المانی مهم و اثرگذار در انتخاب هر وسیله ای نقش دارد. محصولاتی که با روکش های ملامینه به بازار ارائه می‌شوند، قیمت مناسب (ارزانی) داشته و دارای استانداردهای خوبی هستند. قیمت مناسب روکش ملامینه موجب شده تا از این پوشش برای بسیاری از محصولات چوبی مثل سرویس خواب و میز ناهار خوری استفاده کنند.  در صورتی که با پرداخت همین قیمت برای روکشی دیگر به احتمال زیاد این شکل از کیفیت را به دست نخواهید آورد.

در این بخش لازم به ذکر است که هر روکش باید در فضایی مناسب و برای محصولاتی مشخص به کار برود درغیر این صورت کارایی مناسبی برای شما نخواهد داشت.

 برای مثال:

از روکش های ملامینه برای محل های مرطوب استفاده نمی‌شود. دلیل این کار نفوذ پذیری این روکش است. اما روکش های ملامینه بهترین انتخاب برای میز ناهار خوری، میز تحریر، کمد، سرویس خواب و انواع ست های اداری به شمار می‌روند. دوام بالا، ظاهری لوکس و شیک و از همه مهم تر مقاوم بودن در برابر عوامل خارجی از جمله مهم ترین شاخصه های روکش های ملامینه است. روکش های ملامینه به جز نفوذ پذیری رطوبت دارای نقطه ضعف دیگری نیست و به همین دلیل در صنایع مختلفی چون:

  • ساخت در معمولی و در ضد سرقت
  • ساخت انواع میز های اداری و ناهار خوری
  • میزهای تحریر
  • سرویس های خواب
  • مبلمان های سلطنتی
  • کمد
  • و ست های اداری چوبی

مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

# تهیه شده توسط گروه توسعه و دکوراسیون دیجی چوب #

 # استفاده از مطلب با ذکر منبع بلا مانع است #